Sunday, 3 November 2013

lessons learned

yesterday was the day that im staying home alone. dengan masalah yang ada sekarang, agak bahaya tinggal di rumah sorang-sorang. but i choose to stay alone. bukan apa, kalau aku duduk sorang-sorang, fikiran aku lebih fokus. focus in having a reflection. dan alhamdulillah, aku rasa aku lebih tenang bila dah muhasabah diri. yet, ada sorang dua yang pernah bagi reaction which shows that im always full with arguments and full with reasons without thinking that im doing wrong. kata orang kalau terlalu memikirkan perihal orang kita akan terhenti dari melakukan apa-apa. tapi ....

that brings me to think, think and think. aku rasa aku dah menemui few answers. i had a such brilliant conversation with my friend petang tadi. dengan pengalaman dan pendapat dia, aku dah mula digest few sense points. aku ada kelemahan bila aku terlalu berpegang dengan prinsip aku which is not supposed to be told here lah . hehe . disebabkan prinsip aku, aku tak sedar aku dah sakitkan hati seseorang. itu satu.

satu lagi bila aku hilang respect dengan seseorang. aku sedar bila kawan aku ada bagi qoute ni " perempuan Allah tak jadikan pemimpin, jadi apa yang lelaki buat, perempuan kena usaha lebih untuk mencapainya " . it means perempuan sampai bila-bila tak boleh lebih dari lelaki dari segi kuasa, bahasa, and sorts yang tak patut ditandingi lah. sounds tak adil tapi ada hikmah Allah jadikan begitu supaya kita ada sifat taat ke suami nanti bila dah berkahwin. ini pandangan aku.

walau macam mana pun, setiap benda yang berlaku bukan bertujuan mencari salah sesiapa. cuma ujian Allah nak bagi kita lagi matang, lagi tabah. keadaan tu sendiri tak salah sebab kalau tak ada ruang dan peristiwa dalam keadaan tersebut, kita sendiri tak dapat belajar. right?

harapan aku cuma, kami dapat ambik hikmah dan belajar dari kesilapan masing-masing. dan dengan rasa rendah hati, im sorry for what ive said and done. you can have those masa and ruang as much as you wish. 

No comments:

Post a Comment