Monday 3 February 2014

ayam panggang - pemanggang ajaib

kahkahkah.

eh, lupa nak greet. haiii!

bukan apa, excited doh. bukan doh yang excited, aku yang excited. hahah. mesti kalian macam krik krik kan. ah, kesahhhh.

ni nak habaq mai. lepas kejadian pizza tu (resepi sini!), aku try buat ayam panggang dengan black pepper sauce pulak.

pendek cerita ni resepi aku lah.

ayam panggang:

- ayam *confirm la kan -.-
- bawang putih
- halia
- sos tiram
- madu
- pepper
- salt
- kicap pekat *option, aku tak letak pun sebab nak letak kat sos pepper

pastu kalian panggang la kat dalam pemanggang tuh. aku balut aluminium foil sebab aku nak ayam tu ber'juicy' sikit. sebelum panggang taruk ah sikit minyak zaitun kat ayam tu or butter as it will give more taste to the all of the ingredients there. *chewaaahhhh. kahkah! boleh selamat panggang dalam 15 minit sebab ayam yang aku panggang tu banyak and besar. pandai-pandai lah kalian tunggang terbalik pemanggang tu. hahah. cepat masak guna periuk nih.

pepper sauce:

- pepper *of course -.- kihkih
- bawang putih
- tepung jagung *aku bancuh dengan air siap-siap
- kicap pekat *2 sudu sebab sos aku buat banyak
- stok ayam *kalau takde, guna je cube ayam. kahkah!

anddddd .................



err, mana sos? err arr em ada. tapi aku terlupa nak snap. my bad. tapi boleh bayangkan sos pepper kan? kan? kan? haha. nanti kalau ada resepi lagi aku kongsi k.

No comments:

Post a Comment